Kemény küzdelem zajlik a kiadók és az MI-óriások között

Bár közeleg az év vége, a kiadók nem vonulnak vissza a mesterséges intelligencia elleni harctól. Sőt, sokan fokozzák a nyomást a Google AI Overviews miatt és úgy számolnak, hogy a küzdelem 2026-ban is folytatódni fog.

Lobbi az Igazságügyi Minisztériumnál

A héten egy brit koalíció indított lobbitevékenységet az amerikai Igazságügyi Minisztériumnál (DOJ). A csoport tagjai között van a Független Kiadók Szövetsége és a Foxglove nonprofit szervezet is. A céljuk, hogy bizonyítékokat tárjanak a szabályozók elé.

midjourney

Azt állítják, hogy a Google új funkciója jelentős és helyrehozhatatlan károkat okozott a független kiadóknak. A koalíció korábban már panaszt nyújtott be a brit és az európai versenyhivataloknál is. Szerintük a keresőmotor a saját válaszait részesíti előnyben a rivális kiadók tartalmával szemben.

Rosa Curling, a Foxglove igazgatója júliusban nyilatkozott a helyzetről. Szerinte kulcsfontosságú, hogy a jogosulatlan adatgyűjtés megszűnjön. A kiadók szeretnék megtiltani adataik felhasználását anélkül, hogy eltűnnének a keresőből.

Bizonyítékok a pusztításról

A koalíció számos kiadót hallgatott meg és adatokat gyűjtött a hatásokról. A DOJ-nak küldött levél szerint a forgalom, a megjelenések és az átkattintási arányok drasztikusan csökkentek. A bizonyítékok kis és nagy kiadóktól egyaránt származnak.

Néhány esetben a forgalom visszaesése eléri a 90 százalékot. Ez sokakat kényszerített bezárásra vagy drasztikus leépítésre. A Google hivatalosan szétválasztja a keresőrobotját és az MI-robotját, de a gyakorlatban ezek átfedésben vannak. Ha egy kiadó letiltja az MI-robotot, a tartalma akkor is megjelenhet az összefoglalókban.

Egységes fellépés az Atlanti-óceán mindkét partján

A brit Szakmai Kiadók Szövetsége (PPA) is nyomást gyakorol a hatóságokra. Érvelésük szerint az átláthatóság hiánya már most károsítja tagjaik üzleti döntéseit. Részletes bizonyítékokat nyújtottak be a csökkenő átkattintási arányokról.

Sajeeda Merali

Sajeeda Merali, a PPA vezérigazgatója szerint a minták azonosak mindkét kontinensen.
A fő problémák:

  • Csökkenő forgalom az új funkciók miatt.
  • Átláthatatlan változások a Google Discover felületén.
  • Nincs érdemi információ a rendszerek működéséről.

Merali hangsúlyozta, hogy a törvényhozóknak meg kell érteniük a valós hatásokat. Adatok és elszámoltathatóság nélkül a fenntartható újságírás veszélybe kerül.

Perelnek a nagyok is

Más szereplők is csatlakoztak a küzdelemhez. A Cloudflare vezérigazgatója személyesen találkozott a brit versenyhivatallal. Követelte, hogy a Google is tartsa be ugyanazokat a szabályokat, mint más cégek.

Több koalíció is alakult az elmúlt időszakban. Tizennégy kiadó közös pere sikert ért el, miután a bíró nem utasította el a keresetet. A vád szerint a Cohere startup engedély nélkül használta fel újságírói tartalmaikat. A felperesek között olyan nevek szerepelnek, mint a Forbes, a The Guardian és a Politico.

A Penske Media szeptemberben indított saját pert a Google ellen. A vád szerint az AI Overviews engedély nélkül emel át tartalmakat. Ezáltal a felhasználók a keresőben maradnak, ami csökkenti a hirdetési és előfizetési bevételeket.

A „krokodil-effektus” jelensége

A DOJ-nak benyújtott bizonyítékok között szerepel egy érdekes jelenség leírása. A kiadók úgynevezett „krokodil-effektusról” számolnak be. Ez a növekvő szakadékot jelöli a keresési megjelenések és a tényleges kattintások között.

A weboldalak megjelennek a találati listán, de a felhasználók nem kattintanak rájuk. Ennek oka, hogy a mesterséges intelligencia már a keresőben megválaszolja a kérdést. A Google Search Console ráadásul nem különíti el ezeket az adatokat. Ez az átláthatatlanság a kiadók szerint a visszaélés egyik formája.

Kérjük, ellenőrizd a mező formátumát, és próbáld újra.
Köszönjük, hogy feliratkoztál.

vagyunk.hu hírlevél

Hozzászólás

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük