A gyerekek Kínában már robot-tanároktól és beszélgető algoritmusoktól tanulnak emberi tanárok helyett vagy mellett.
Az MI-láz Kínában az oktatást is elérte
A kínai mesterségesintelligencia-modellek, például a DeepSeek és a Qwen elsöprő sikere minden iparágat – az egészségügytől a mezőgazdaságon át az oktatásig – arra ösztönzött, hogy beépítse az MI-t a működésébe.
Az oktatásban és a korrepetálásban az MI-modellek alkalmazása különösen gyorsan terjed, mivel a kínai kormány az Egyesült Államokkal folytatott technológiai versenyben az ország fejlesztési ütemének felgyorsítását sürgeti, miközben az aggódó szülők bármit hajlandók kipróbálni, ami segíthet gyermekeik sikerében.
A robotkutyatanár, aki angolul beszél és táncol
A Csiangszu tartományban élő egyetemi tanár, Wu Ling angoltanárt keresett 12 éves fiának. Végül egy 1170 dolláros robotkutyát választott.

Az alig harminc centiméter magas, nyolckilós AlphaDogot a Weilan nevű robotikai startup fejlesztette, és a DeepSeek MI-modellje működteti. A robot nemcsak angolul gyakorol Wu fiával, hanem beszélget vele aktuális eseményekről, táncol a gitárzenéjére, és beépített kameráján keresztül segíti az anyát a lakás felügyeletében, amikor nincs otthon.
„A fiamnak szüksége van társaságra, de mi egyszülős család vagyunk. Mindenről kérdezgeti a kutyát – országos hírekről, időjárásról, földrajzról. Az AlphaDogon keresztül tanulja meg, milyen a világ.”
– meséli Wu anyukája.
Az MI gyerekkora Kínában: robottanárok, tanulótabletek és mesterséges dadák
A kínai kormány támogatásával az oktatásban használt mesterséges intelligencia mára több milliárd dolláros iparággá nőtte ki magát. A robotjátékoktól a házi feladatokat javító rendszerekig az MI-eszközök elárasztják az iskolákat és az otthonokat. Nemcsak tanulási anyagot biztosítanak, hanem társaságot és érzelmi támogatást is nyújtanak, egyre nagyobb szerepet játszva a kínai gyerekek életében.
Egy augusztusi kormányzati irányelv elrendelte, hogy az MI-t minden oktatási szinten be kell integrálni a személyre szabott tanulás, a minőség javítása és az egyenlőtlenségek csökkentése érdekében.
A tanulás ára: kevesebb gondolkodás, több képernyő

A tanárok és kutatók viszont szkeptikusak. Szerintük az MI előnyeit túlbecsülik, miközben ezek az eszközök árthatnak a gyerekek szociális képességeinek és önálló gondolkodásának.
Az Oxfordi Egyetem oktatási kutatója, Jeremy Knox arra figyelmeztetett, hogy az MI tovább mélyítheti az egyenlőtlenségeket: a vidéki gyerekek órákon át bámulják a képernyőt, míg városi társaik képzett tanárokkal tanulnak.
„Most óriási a felhajtás az MI körül.Ha a fiatalok egyre inkább automatizált válaszokra támaszkodnak, elveszítik a képességet az önálló gondolkodásra.”
MI-iskolák a világban
A mesterséges intelligencia világszerte beépül a gyerekek nevelésébe. Az Egyesült Államokban az Alpha Schools MI-t használ az olvasás, matematika és vállalkozói készségek oktatására. Indiában az OpenAI tanárokat képez, hogy MI-vel tervezzenek órákat. Kolumbiában a diákok rendszeresen használják a Meta MI-botjait a WhatsAppon, Kenyában pedig a tanárok MI-eszközökkel készülnek az órákra. A Mattel – a Barbie babák gyártója – szintén az OpenAI-jal dolgozik MI-alapú játékok fejlesztésén.
Az oktatás kötelező
Kínában a kormányzati nyomásnak köszönhetően az oktatásban használt MI roppant tempóban terjed. Az iskolák személyre szabott gyakorlófüzeteket, tesztjavító algoritmusokat és tanulói adatokat elemző szoftvereket vezettek be. A tartományi kormányok saját célokat tűztek ki: Peking kötelezővé tette az MI-oktatást az iskolákban.
Santung 200 iskolát szerel fel MI-eszközökkel, és előírja, hogy minden tanár három-öt éven belül tanulja meg a generatív MI használatát. Kuanghszi kísérletezik MI-tanárokkal, karriertanácsadókkal és digitális pszichológusokkal. Ennek ellenére az oktatás még nem alakult át érdemben – mondta Yong Zhao, a Kansasi Egyetem professzora.
„Az MI pillanatnyilag nem hoz forradalmat. Az emberek mindent megvesznek, csak mert rá van írva, hogy MI.”
Robotpszichológus az iskolákban
A kínai közösségi médiában sok tanár panaszkodik, hogy az MI-rendszerek csak növelik a terhelésüket, és némelyikük túlzottan beavatkozik a munkájukba. A kritika ellenére az iskolák tovább vásárolják az új MI-termékeket.
Az egyik startup, a Ling Xin Intelligence, idén közel 200 iskolában telepített MI-terápiás fülkéket, ahol a diákok szorongásaikról és családi gondjaikról beszélgethetnek digitális ügynökökkel.
„Vannak gyerekek, akik nem szeretnek tanárokkal beszélni” – mondta Zheng Shuliang, a cég vezérigazgatója. – „Szívesebben fordulnak az MI-hez a kis kabinokban.”
A gyerekek önállósága forog kockán
A mesterséges intelligenciára való túlzott támaszkodás árthat a gyerekek önálló gondolkodásának és kommunikációs készségeinek, figyelmeztet Sun Sun Lim, a Szingapúri Menedzsment Egyetem professzora.
„Úgy kell használnunk ezeket a platformokat, hogy a gyerek fejlődjön tőlük, ne pedig ellustuljon”
– mondta.
Ennek ellenére a legtöbb kínai szülő és tanár számára túl nagy a kísértés, hogy figyelmen kívül hagyják az MI ígéretét: jobb jegyek, kevesebb tanár.
Tanulás ember nélkül
A nyári szünetben Wu Ling fiát kínai, angol és matematika gyakorlatokra fogta egy iFlytek MI-tanulótableten. A Baidu és a Zuoyebang („házi feladatsegítő”) vállalatok milliószámra értékesítenek ilyen eszközöket. Az országban több tízezer MI-tanulóközpont nyílt, azt ígérve, hogy a gyerekek önállóan tanulhatnak, szülők vagy tanárok nélkül.
A tablet személyre szabott teszteket készít, nyilvántartja a gyermek teljesítményét, és több mint 1500 dollárba került – meséli Wu –, de még így is olcsóbb volt, mint a magánórák.
„Megtanultunk emberi tanár nélkül boldogulni” – mondta.
Az MI mint bébiszitter

Az MI térnyerése miatt a szülők már a gyerekfelügyeletben is bevetik a technológiát. A ByteDance Doubao nevű alkalmazása valós idejű hangbeszélgetéseket kínál, amit kisgyerekes szülők különösen hasznosnak tartanak. A Xiaohongshu közösségi oldalon sokan mesélnek arról, hogy a Doubao meséket mond a gyereknek vagy megnyugtatja, ha sír, gyakran rajzfilmfigura-hangon.
A 31 éves Tong Mingbo Hangcsouból például akkor adja oda a 4 éves fiának a Doubaót, amikor szeretne pár perc pihenőt. A chatbot kedves női hangon beszélget a kisfiúval banánról, robotokról, óvodáról és a kedvenc ételéről, a tofuról.
Tong aggódik, hogy az MI-használat befolyásolja a gyermeke fejlődését: a kisfiú türelmetlen lett vele, talán mert a chatbot mindig kedves és engedékeny.
„De amikor teljesen kimerülök, és nincs segítségem, inkább megint az MI-hez fordulok” – mondta. – „Különben a gyerek sosem hagyna aludni. Amíg Doubaóval beszélgetett, én legalább aludhattam húsz percet.”




