A robotaxi

Egy Waymo önvezető taxi kikerült egy megállóban álló iskolabuszt, miközben gyerekek szálltak le róla. Az eset miatt az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság vizsgálatot indított, így újra napirendre került az autonóm járművek felelősségének kérdése.

Az eset, ami új vizsgálatot indított

A National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) bejelentette, hogy hivatalos vizsgálatot indított a Waymo robotaxijai ellen, miután október elején Atlantában egy jármű megállás nélkül kikerült egy álló helyzetben lévő iskolabuszt. A busz éppen gyerekeket engedett le, a piros lámpái villogtak, a stopkarja kinyílt. Minden olyan jelzés működött, amely mellett az emberi sofőröknek kötelező megállniuk.

A hatóság Office of Defects Investigation részlege szerint az eset nem elszigetelt, és „magas valószínűséggel” történt már hasonló. A vizsgálat célja, hogy kiderüljön, a Waymo szoftvere miként értelmezi a megálló iskolabuszok szabályait. Képes-e megbízhatóan felismerni az ilyen szituációkat.

A Waymo közleményében azt állította, hogy az autó egy részben takart kocsifelhajtóról indult és a busz akadályozta a kilátást, ezért nem látta a piros jelzéseket. A cég szerint a rendszer nem érzékelte sem a villogó lámpákat, sem a gyerekeket.

A biztonság és a technológia határa

thehustle.co

A Waymo azzal védekezik, hogy járművei továbbra is biztonságosabban közlekednek, mint az emberi sofőrök. Hetente több százezer utat teljesítenek teljesen autonóm üzemmódban olyan nagyvárosokban, mint Phoenix, San Francisco, Los Angeles és most már Atlanta is. A vállalat adatai szerint járműveik kevesebb balesetet okoznak, mint a hagyományos taxik. Ugyanakkor minden incidens, különösen, ha gyerekekről van szó, azonnali közfigyelmet kap. A Waymo már bejelentette, hogy szoftverfrissítést adott ki a teljes flottára, amely javítja a gyalogos- és járműfelismerési rendszereket.

Az Egyesült Államokban jelenleg több mint 30 önvezető közlekedési projekt működik kísérleti fázisban. A Waymo mellett a Cruise (General Motors), a Motional (Hyundai és Aptiv) és az Aurora is teszteli saját robotaxi-hálózatait. A biztonsági incidensek ellenére az iparág gyorsan terjeszkedik, és 2030-ra több tízmilliárd dolláros piacot jósolnak neki.

Nem ez az első figyelmeztetés

A NHTSA korábban is vizsgálta a Waymo járműveit. 2023-ban több bejelentés is érkezett, hogy az autók nem ismerték fel az útszéli akadályokat és sorompókat, és kisebb baleseteket okoztak alacsony sebességnél. A vizsgálat akkor szoftveres visszahíváshoz vezetett, amelyet a Waymo néhány hónapon belül kijavított. Egy évvel később a hatóság újabb jelentéseket kapott arról, hogy a robotaxik forgalmi sávokat tévesztettek, illetve behajtottak lezárt építési zónákba.

Ezek a hibák önmagukban nem tragikusak, de jól mutatják, mennyire nehéz az emberi közlekedés logikáját teljesen leképezni. Az algoritmusok millió adatpont alapján döntenek, de egy gyerek hirtelen mozdulatát, egy félreérthető jelzést vagy egy takarásból előbukkanó buszt még mindig nehezen értelmeznek.

Magyar utakon

Magyarországon a ZalaZONE tesztpálya a régió egyik legfejlettebb önvezetőjármű-központja. A zalaegerszegi létesítményben több nemzetközi gyártó, köztük a Bosch, az AVL és a Continental teszteli saját autonóm rendszereit. A kormány az elmúlt években kiemelt iparággá tette az önvezető technológiát és a hazai fejlesztések már a közúti integrációra is készülnek. A Budapesti Műszaki Egyetem kutatói például városi környezetben is modelleznek olyan szituációkat, mint az iskolabusz előtti megállás, vagy a gyalogátkelőhelyek prediktív kezelése.

Ezek a kutatások ugyan még laborfázisban járnak, de a cél hasonló, mint a Waymonál: az autonóm rendszereknek a szabályokon túl az emberi logikát is meg kell tanulniuk.

A bizalom új útja

A Waymo esete figyelmeztet, hogy a technológiai fejlesztés társadalmi kérdés is. A robotaxi jövője nem a szenzorok pontosságán, hanem az emberek bizalmán is múlik. A mesterségesen vezérelt járművek akkor válhatnak a városi közlekedés részévé, ha a közlekedésben résztvevők elhiszik, hogy ugyanazzal a felelősséggel működnek, mint egy emberi sofőr. Addig pedig minden hiba, minden busz, minden gyalogos új leckét jelent az autonóm technológiának.

Kérjük, ellenőrizd a mező formátumát, és próbáld újra.
Köszönjük, hogy feliratkoztál.

vagyunk.hu hírlevél