Miért hátrál az EU az MI szabályozásban?

Az Európai Unió váratlan fordulatot vett. A világ legszigorúbb mesterségesintelligencia-szabályozása, az AI Act könnyítéseken megy keresztül. Az állítólagos tervezet szerint a Bizottság november 19-én jelenti be a módosításokat. Ezek között egyéves haladék szerepel a generatív MI-rendszerek vízjel-kötelezettségének betartására. Késleltetett bírságok jönnek az átláthatósági szabályokat nem teljesítő cégeknek.

Felkészültek-e a magyar vállalkozások arra, amit ez jelent?

Miért hátrál Brüsszel most?

Az AI Act 2024 augusztusában lépett hatályba. Végrehajtása azonban lépcsőzetesen történik. A legkritikusabb szabályok 2025 augusztusában, mások csak 2027-ben válnak kötelezővé. Most azonban a technológiai cégek és lobby-csoportok nyomására enged az EU.

Érveik szerint a szabályozás innovációs gúzsba köti Európát. Felesleges bürokratikus terheket ró a vállalatokra.

Washington is nyomást gyakorol. Az amerikai tisztviselők nyíltan bírálják az EU szabályozásait. Szerintük az amerikai techóriásokat sújtják elsősorban. Brüsszel válasza egyértelmű volt:

„Nem egy harmadik ország dönti el, hogyan szabályozunk”

– mondta Thomas Regnier, a Bizottság szóvivője pénteken. A valóság mégis az, hogy az EU engedményekre kényszerül.

A tervezet szerint a generatív MI-rendszerek (mint a ChatGPT, Gemini vagy más nagy nyelvi modellek) szolgáltatói egyéves haladékot kapnak. Ennyi idejük van arra, hogy rendszereiket úgy alakítsák, hogy az MI-jelölt vagy manipulált tartalom felismerhető legyen. A vízjel-kötelezettséget csak 2027 augusztusától fogják szankcionálni. Hasonlóan, az átláthatósági kötelezettségek bírságai is csak 2027-től élesednek. A cégek így időt kapnak az alkalmazkodásra.

Ez nem jelenti, hogy a szabályok eltűntek. A tiltott MI-gyakorlatok továbbra is azonnal szankcionálhatóak: biometrikus kategorizáció védett tulajdonságok alapján, érzelemfelismerés munkahelyeken és iskolákban, valós idejű arcfelismerés közterületeken. A bírságok súlyosak maradnak: akár 35 millió euró vagy az éves globális árbevétel 7 százaléka – attól függően, melyik magasabb.

Magyarországon még mindig alakul a rendszer

Míg Brüsszel lassít, a magyar végrehajtás még folyamatban van. A Magyar Mesterséges Intelligencia Tanács alakul. Tagjai a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH), a Magyar Nemzeti Bank (MNB), a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH), a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága és a Digitális Magyarország Ügynökség egy-egy delegáltja lesz.

A piacfelügyeleti hatóságot Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter irányítja. 2026 augusztusától működnie kell a tesztkörnyezetnek is, a részletek azonban homályosak. Nincs még világos eljárásrend, nem tudni pontosan, hogyan kell bejelenteni az MI-rendszereket. Milyen dokumentációt várnak el, melyik hatóság mit ellenőriz.

A magyar cégek 75 százaléka még nincs tisztában azzal, mit vár el tőlük az AI Act – derül ki az Intrum európai fizetési jelentéséből. Ez nem csak tudáshiány. A hazai vállalatok 52 százaléka szerint nincs elég szaktudás ahhoz, hogy megfeleljenek a szabályoknak. 38 százalék úgy érzi, a szabályozás korlátozza az innovációt és a kísérletezést.

Vagyis: az EU enyhít, de a magyar cégek így is sötétben tapogatóznak.

Hogyan készülhetenek a magyar vállalkozások?

Brüsszel haladékot ad. Ez azonban ne legyen kifogás a tétlenségre. Az MI Act végrehajtása fokozatos. Az előkészülés mégis érdemes. Három forgatókönyv létezik, attól függően, milyen MI-rendszereket használ a cég.

Generatív MI használata (chatbotok, tartalomgenerálás, képalkotás)

Ha a vállalkozás használ ChatGPT-t, Midjourney-t, vagy más generatív eszközt, az átláthatósági kötelezettségek alá esnek. Ez a következőket jelenti:

  • Jelölni kell, hogy MI-generált tartalomról van szó. Deepfake képek, videók, szövegek esetében kötelező a címkézés.
  • Chatbotok esetén világosan jelezni kell a felhasználóknak, hogy géppel beszélnek.

A jó hír: az új tervezet szerint a vízjel-kötelezettségek bírságai csak 2027 augusztusától élesednek. Ez nem jelenti, hogy nem érdemes felkészülni. A nem megfelelés versenyhátrányt jelent, a fogyasztók pedig egyre inkább elvárják az átláthatóságot.

Hasznos lépések:

  • Érdemes áttekinteni, hol használ a cég MI-t (marketing, ügyfélszolgálat, tartalomgyártás).
  • Megfontolandó egy belső MI-használati szabályzat készítése. Ez tükrözheti az átláthatóságot és az etikai felelősséget.
  • Már most lehet tervezni vízjel-megoldásokat, még ha nem is kötelezőek.

Nagy kockázatú MI-rendszerek használata vagy fejlesztése

Ha nagy kockázatú MI-rendszert használ a vállalkozás – mint HR döntéstámogatás, hitelelbírálás, jogszolgáltatási eszközök, kritikus infrastruktúra (energetika, közlekedés) –, akkor 2025 augusztusától már kötelező a megfelelés. Ez a következőket jelenti:

  • Kockázatértékelés és dokumentáció: Az MI-rendszer célja, funkciói, kockázatkezelése, adatkezelési gyakorlatok, emberi felügyelet mechanizmusai.
  • Minőségirányítási rendszer: Folyamatos monitorozás, auditálás, hibajavítási folyamatok.
  • Megfelelőség-értékelési eljárás: A Nemzeti Akkreditáló Hatóság (NAH) által kijelölt értékelő szervezetek előzetes jóváhagyása szükséges.

Hasznos lépések:

  • Ha van nagy kockázatú MI-rendszer, érdemes most elkezdeni a dokumentációt. A megfelelőség-értékelés hónapokat vehet igénybe.
  • Megfontolandó szakértő bevonása (jogi, adatvédelmi, MI-megfelelőség). A bírságok akár 13 milliárd forintos nagyságrendet is elérhetik.
  • Ellenőrizni érdemes, hogy van-e GDPR-megfelelőség. Az MI rendelet nem váltja ki, hanem kiegészíti az adatvédelmi kötelezettségeket.

Tiltott MI-gyakorlatok elkerülése

Az MI Act azonnal betiltott gyakorlatai közé tartozik:

  • Biometrikus kategorizáció védett tulajdonságok alapján (faj, etnikum, vallás, szexuális orientáció).
  • Érzelemfelismerés munkahelyeken és oktatási intézményekben.
  • Valós idejű arcfelismerés közterületeken (kivéve rendészeti célra, szigorú feltételekkel).

Ha a cég bármit ilyet használ, azonnal be kell szüntetni. Nincs haladék, nincs kivétel. A szankciók súlyosak.

Miért érdemes most cselekedni?

A versenyelőny nem a minimális megfelelésből fakad. Hanem a megelőző gondolkodásból. Az MI Act nem csupán bürokratikus teher. Bizalmi kérdés. Azok a vállalatok, amelyek már most átláthatóak, felelősek és dokumentáltak az MI-használatukban, megbízhatóbbá válnak. Ügyfelek, partnerek és befektetők szemében egyaránt.

A magyar gazdaságban kétsebességes MI-forradalom zajlik. A szolgáltató szektor már gyorsítósávban halad. 37 százalékuk látja, hogy az MI a feladatok nagyobb részébe bevonható. Az ipar és építőipar lelassul. Csak 15 és 8 százalék mondja ezt. De függetlenül az ágazattól, a szabályozás mindenkit érint. Azok, akik most nem készülnek fel, 2027-ben drágán fizethetnek érte.

Az EU lassít – használjuk ki

A Bizottság november 19-i bejelentése egy jelzés. Brüsszel megértette, hogy túlszabályozással nem lehet versenyezni Amerikával és Kínával. A fordulat nem jelenti, hogy az AI Act eltűnik. Csak időt ad arra, hogy a vállalatok felkészüljenek.

A magyar cégek előtt három út áll:

  1. Kivárni és reagálni: Várni, amíg a bírságok elérik őket. Majd pánikban utánfutni.
  2. Minimális megfelelés: Pontosan annyit tenni, amennyit a szabály megkövetel. De nem többet.
  3. Előrelátó felkészülés: Most befektetni tudásba, szakértőkbe, dokumentációba. Versenyelőnyt szerezni az átláthatóságból és a felelős MI-használatból.

A te céged hogy áll?

Kérjük, ellenőrizd a mező formátumát, és próbáld újra.
Köszönjük, hogy feliratkoztál.

vagyunk.hu hírlevél