A ranglétra újradefiniálása

Az MI alapjaiban alakítja át, mit és hogyan tanulunk. A belépő szintű állások eltűnésével új oktatási és képzési rendszerre van szükség, hogy a dolgozók felkészülhessenek a jövőre.

A belépő szint válsága

A generatív MI rohamos terjedése új helyzetet teremtett a munkahelyeken. Azok a feladatok, amelyek egykor betanították az új dolgozókat, például adatfeldolgozás, jegyzőkönyvkészítés, vagy összefoglalók írása, ma már automatizáltak. Ez oda vezetett, hogy a kezdő munkakörök ma olyan tapasztalatot várnak el, amelyet épp ezek a pozíciók adtak korábban. A ranglétra alsó fokai eltűnnek, és a felemelkedés egyre nehezebbé válik.

Ez nem átmeneti probléma. Az MI újraszervezi a munkát, átírja, mit tekintünk tudásnak, és hogyan lehet megszerezni. A hatása messze túlmutat az egyéneken: az amerikai társadalmi mobilitás egyik pillére, a „munkából felemelkedés” ígérete is veszélybe került. De ugyanaz a technológia, amely elvette a rutinfeladatokat, képes lehet új utakat nyitni a tanulás és a tapasztalatszerzés előtt. Ha az MI-t arra használjuk, hogy szélesítsük az oktatáshoz és képzéshez való hozzáférést, akkor erősebb és igazságosabb karrierutat építhetünk mindenkinek. Ahogy Matt Sigelman, a Burning Glass Institute elnöke fogalmaz:

„Az MI nem a munkákat veszi el, hanem a feladatokat. Az, hogy ez több lehetőséget teremt-e, a döntéseinken múlik. Ehhez hozzáférhető infrastruktúrára van szükség.”

Átalakuló kezdő pozíciók

A belépő szintű állásoknak eddig két szerepük volt: elvégezni a munkát és tanulási lehetőséget biztosítani. Ahogy az MI átveszi a rutinfeladatokat, a kezdő munkák már magasabb szintről indulnak. Csakhogy azok, akik még nem ismerik a vállalati folyamatokat és eszközöket, nehezen tudnak csatlakozni. Így jön létre az „élményrés”: tapasztalat kell a munkához, de munkát kell szerezni a tapasztalathoz.

Az iskolák és egyetemek nem tudnak lépést tartani a gyors technológiai változással, a vállalatok pedig visszafogták a belső képzéseket. A HR-szűrők algoritmusai pedig előnyben részesítik azokat, akiknek már bizonyított tapasztalatuk van.

Az MI közben azt is megváltoztatja, mit jelent a szakértelem. A tudásról a problémamegoldásra helyeződik a hangsúly, azokra, akik képesek együttműködni az MI-vel, ellenőrizni az eredményeit és alkalmazni a kontextust. Egyre nagyobb értéke van a gondolkodási, kommunikációs és alkalmazkodó készségeknek, amelyeket az oktatás önmagában ritkán ad át. A jövőben a projektek, portfóliók és szimulációk többet érnek majd, mint egy bizonyítvány.

Az MI megfelelő használatával a szakértelem demokratizálható. Segíthet a hallgatónak adatot elemezni, a bolti dolgozónak kódot írni, vagy a pályakezdőnek reklámanyagot készíteni. Így válik láthatóvá a rejtett tehetség, amit a hagyományos végzettségek nem mutatnak meg.

A bizonyítványok válsága

A munkaadók ma nehezen igazodnak el a bizonyítványok és képesítések rengetegében. A Credentials Engine adatai szerint az Egyesült Államokban több mint 1,1 millió különböző típusú tanúsítvány létezik, négy fő kategóriában:

  • Felsőoktatási intézmények (350 000 diploma és tanúsítvány)
  • Online tanfolyamok és MOOC-ok (13 000 mikroképesítés)
  • Független képzők (656 000 licenc, kurzus és szakmai tanúsítvány)
  • Középiskolák (56 000 diploma és alternatív végzettség)

Évente több mint 2,1 billió dollárt költenek ezekre a programokra, de csak kis részük hoz valódi előrelépést. Egy friss elemzés szerint a tanúsítványok mindössze 12%-a eredményez kimutatható bérnövekedést. A Burning Glass Institute új eszköze, a Career Value Index Navigator segít abban, hogy a tanulók és munkáltatók lássák, mely képesítések hoznak valódi karrierértéket.

Képzési modell megújítása

Az MI bevezetése nem megoldható csupán nagyobb költségvetéssel. A hagyományos munkaerőpiaci képzések hatékonysága alacsony: sok program nem vezet stabil álláshoz vagy tisztességes bérhez. A jövő oktatási rendszere a munkán keresztüli tanulásra kell épüljön. Olyan modellre van szükség, amely bizonyítható képességeket értékel, és támogatja az előrelépést a belépő pozíció után is.

Tíz kulcselv az új rendszerhez:

  1. Hibrid intézmények létrehozása.
    Közös oktatási struktúra a középiskolák, főiskolák és munkaadók között, ahol a tanulás és munka egy folyamat.
  2. Munkaalapú tanulás alapértelmezettként.
    A gyakorlat és fizetett tapasztalat legyen a képzés része, gyakornoki, kooperációs és mentori programokkal.
  3. Gyors átmenetek a képességek között.
    A dolgozók meglévő tudása legyen alap a továbbképzéshez. Rövid modulok segítsék a karrierváltást hónapok, ne évek alatt.
  4. Teljesítményalapú felvétel.
    A bizonyítvány helyett konkrét feladatmegoldás mutassa meg, mire képes a jelölt.
  5. Utánkövetés és mentorálás.
    A munkába állás csak a kezdet. Támogatás, továbbképzés és karriertervezés kell a hosszú távú fejlődéshez.
  6. Digitális, hordozható tanúsítványok.
    A megszerzett tudás legyen géppel olvasható és bizonyítékokkal alátámasztott.
  7. Minőségi jelzések és átláthatóság.
    Az állami és vállalati forrásokat csak bizonyítottan hatékony képzésekre fordítsák.
  8. Tanulással összehangolt szociális háló.
    A munkanélküli ellátás és támogatási rendszerek tegyék lehetővé a gyors átképzést.
  9. Munkaadói partnerségek.
    A belépő szintű munkaköröket úgy kell kialakítani, hogy egyszerre szolgálják a termelést és a tanulást.
  10. Adatalapú képzési rendszer.
    A tantervek és programok illeszkedjenek a valós munkahelyi feladatokhoz, folyamatos visszacsatolással.

Miért most kell lépni

Az MI már itt van, és átformálja, hogyan dolgozunk. Hogy leépíti a ranglétra alsó fokait, vagy újakat épít helyettük, az csak rajtunk, embereken múlik. A megoldás az, ha az MI-t a lehetőségek szélesítésére használjuk: valós teljesítményalapú felvétel, hiteles minőségi mutatók, rugalmas képzési utak és tartós támogatás a dolgozóknak. Ha az MI-t csak költségcsökkentésre használjuk, a különbségek nőnek. Ha viszont arra, hogy az emberek gyorsabban fejlődjenek, akkor új, igazságosabb karrierutak nyílnak meg.

Kérjük, ellenőrizd a mező formátumát, és próbáld újra.
Köszönjük, hogy feliratkoztál.

vagyunk.hu hírlevél

Hozzászólás

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük