Egy friss globális kutatás szerint a gyártóipar szolgáltatásközpontú modellre vált, ám az ipari MI bevezetése még számos akadályba ütközik.
Szolgáltatásból profitmotor
Az IFS és az Accenture közös, „The State of Service 2025: Manufacturing Transformation Report” című jelentése 800 gyártóipari vezető válaszait vizsgálta hét piacon. Az eredmények szerint a szektor átalakul: a hangsúly az egyszeri termékértékesítésről a szolgáltatásalapú bevételre tolódik.
A válaszadók 94%-a szerint az új szolgáltatási modellek már most befolyásolják működésüket, 25%-uk pedig már teljesen integrálta is ezeket. A vállalatok a garanciális és „javítsd meg, ha elromlott” típusú modelleket eredményalapú szerződésekkel és többszintű szolgáltatásokkal váltják fel.
„A gyártás történelmi átalakuláson megy keresztül” – mondta Mark Moffat, az IFS vezérigazgatója.
Szerinte a szolgáltatás ma már nem támogató funkció, hanem a profit egyik fő forrása, ahol az ipari MI és a fenntarthatóság kulcsszerepet kap az intelligensebb és gyorsabb ügyfélkiszolgálásban.
MI-bevezetés: nagy lendület, sok akadály
A kutatás azt mutatja, hogy bár a gyártók 96%-a már használ MI-t valamilyen formában, háromból kettő még nem vezette be vállalati szinten. Pedig a technológiai fejlesztések, felhő, IoT, kiterjesztett valóság, a növekedési stratégiák középpontjában állnak. A késlekedés fő okai az adatok és a biztonság körül keresendők:
- az Egyesült Királyságban a vezetők 41%-a az adatminőség és az irányítás hiányát jelölte meg,
- a Közel-Keleten és a DACH-régióban 44% a kiberbiztonságot és az adatvédelmet tartja legnagyobb kockázatnak,
- Japánban 43% az emberi tényezőt, azaz a változással szembeni ellenállást nevezte meg akadályként.
Technológia és ellenálló képesség kéz a kézben
Az iparágat továbbra is ellátási lánc zavarok sújtják, az elmúlt évben a cégek 95%-át érintették valamilyen formában. A jövőbe vetett bizalom visszafogott: csupán 32% érzi magát igazán felkészültnek a következő évek kihívásaira.
Ezzel párhuzamosan a fenntarthatóság stratégiai prioritássá vált, 97% már konkrét körforgásos gyakorlatokat is bevezetett a hulladék csökkentésére és az eszközök élettartamának növelésére.
Emberi tudás nélkül nincs digitális gyártás
A jelentés szerint a vállalatok 98%-a munkaerőhiánnyal és képzettségi problémákkal küzd. Ez lassítja az új technológiák bevezetését és növeli a dolgozók terhelését. A megoldást sokan belső képzési programokban és célzott automatizálásban látják.
„A gyártás ma már az okosabb innovációról és a személyre szabott szolgáltatásról szól” – mondta Gert Müller, az Accenture EMEA régiós vezetője.
Hozzátette: „A szolgáltatás ma már nem háttérfunkció, hanem versenyelőny. Az ipari MI segítségével a gyártók előre jelezhetik az igényeket, személyre szabhatják az élményt, és kiterjeszthetik az értéket.”




