Bryan Johnson nem ismer határokat. A tech-milliárdos ezúttal élő adásban fogyasztott hallucinogéneket, hogy megtalálja az örök fiatalság kulcsát. A kísérlet egyszerre volt lenyűgöző és végtelenül unalmas.
A Szilícium-völgy sámánja
Emlékeztek még a fesztiválokra, ahol furcsa alakok próbáltak fára mászni? Bryan Johnson most hasonlót produkált, csak éppen dollármilliók és high-tech eszközök társaságában. A Braintree alapítója, aki vagyonát a pénzügyi szektorban szerezte, új küldetést talált. Nem kevesebbet akar, mint legyőzni a halált.
Ennek érdekében mindent nyilvánosan dokumentál. A módszerei meglehetősen extrémek:
- Vérplazmát kap a saját fiától.
- Naponta több mint száz tablettát szed be.
- Botox-kezelést alkalmaz az intim testrészein.
A legújabb húzása egy élő közvetítés volt. Itt egy jelentős, 5,24 gramm adag pszilocibin gombát fogyasztott el. A célja elvileg a tudomány szolgálata volt, de a műsormarketing sem volt utolsó. A háttérben ugyanis saját cégei, a Kernel és a Blueprint termékei sorakoztak.
Az örök fiatalság ára

A közvetítést több mint egymillióan követték az X-en. A látvány azonban távol állt egy valódi pszichedelikus utazás izgalmától. Johnson fejére egy hatalmas fekete sisakot húztak. Ez a Kernel saját fejlesztése, amely az agyi aktivitást figyeli.
A show inkább hasonlított egy végtelenre nyúlt vállalati Zoom-értekezletre, mint spirituális élményre. A grafikák a Windows XP korszakát idézték. Johnson és munkatársa, Kate Tolo még viccelődtek is, hogy reklámidőt kellene eladniuk, mint a Super Bowlon.
A milliárdos végül szemmaszkban, súlyozott takaróba csavarva feküdt órákon át. A „buli” alatt alig kommunikált. Ashlee Vance újságíró szerint láthatóan teher volt számára a mikrofon. A beszédhez koncentrálnia kellett volna, miközben éppen más dimenziókban járt.
A tech-elit tapsvihara
Miközben Johnson a takaró alatt utazott, a kommentelők között felbukkant a technológiai világ krémje. Együttes vagyonuk meghaladta a 10 milliárd dollárt.
Marc Benioff, a Salesforce vezérigazgatója bibliai párhuzamot vont. Szerinte Johnson olyan, mint Jákob, aki létrán mászik Istenhez.
„Bryan nem szórakozásból teszi ezt. Ő hidakat próbál építeni.” – mondta Benioff.
Naval Ravikant, az AngelList alapítója is elragadtatással beszélt. Ő egyenesen „egyszemélyes FDA-nak” (amerikai gyógyszerfelügyelet) nevezte Johnsont. Szerinte a szabályozások csak lassítják a fejlődést.
„Remélem, sokáig él, és átadja nekünk a csalókódokat. Ezer, tízezer hozzá hasonló emberre lenne szükségünk.”
Ezek a vezetők vizionáriust látnak benne. Mások inkább egy vámpírszerű performansz művészét, aki bármit megtesz a figyelemért.

Timothy Leary nyomdokaiban?
Johnson kísérlete nem előzmény nélküli. Az 1960-as években Timothy Leary pszichológus hirdette a tudattágítást. A célok akkor is hasonlóak voltak: űrutazás, intelligencianövelés és élethosszabbítás.
A különbség a körítésben rejlik. Leary korában ez egy kulturális mozgalom része volt. Művészek, írók és zenészek vették körül, mint Allen Ginsberg vagy a Grateful Dead. A szabadságról és a művészetről szólt minden.
Két generációval később Johnson verziója steril és üzletszagú. A helyszín egy bézs szoba, bézs bútorokkal. Nincs pszichedelikus dekoráció, csak orvosi műszerek és biometrikus adatok. A hangulatot Grimes DJ-szettje próbálta oldani, de a kontraszt éles maradt.
A menekülési sebesség elérése
A projekt mögötti elmélet a „longevity escape velocity”, vagyis a hosszú élet menekülési sebessége. Ez az a pont, ahol az orvostudomány gyorsabban növeli a várható élettartamot, mint ahogy öregszünk.
„Az idő telik, de biológiailag ugyanannyi idős maradsz. Ez lenne az emberiség legjelentősebb eredménye.” – magyarázta Johnson.
Tolo szerint a cél az, hogy Johnson 2039-re effektíve halhatatlanná váljon. A gomba ebben csak egy eszköz. Azt vizsgálják, hogy a terápia lassíthatja-e az öregedést. A milliárdos mindezt ingyen osztja meg a követőivel, mintha csak egy új életmód-tanács lenne.
A valóság azonban egyelőre kevésbé magasztos. A örök fiatalság forradalma egyelőre abból áll, hogy egy gazdag ember nyálmintát ad, miközben más gazdag emberek nézik. Benioff találóan megjegyezte:
„Kihagyunk egy remek lehetőséget egy alvómaszk-szponzorációra.”
