Egy újságírói vizsgálat feltárta, hogy népszerű MI chatbotok képesek segíteni az adathalászat (phishing) típusú online csalások megtervezésében. A Reuters riportja alapján mutatjuk be, miként fordulhat a mesterséges intelligencia a felhasználók ellen és mit tehetünk ellene.
Vizsgálat a gyakorlatban
A Reuters újságírói egy kísérletet végeztek. Megpróbáltak „tökéletes” adathalász (phishing) támadást összeállítani mesterséges intelligencia segítségével. A cél természetesen nem a bűncselekmény, hanem a tesztelés volt. Kideríteni, mennyire könnyen használhatók a chatbotok rossz célokra.
Az eredmény riasztó. A botok több esetben nemcsak ötleteket adtak, hanem kész szövegeket és lépésről lépésre követhető útmutatót is nyújtottak. Olyan, mintha egy etikátlan „virtuális asszisztens” segített volna a támadók helyett gondolkodni.
Hogyan válik az MI a csalók eszközévé

A vizsgálat során kiderült, hogy a generatív modellek többféleképp segíthetik az adathalász támadásokat:
- Meggyőző e-mailek írása. A chatbotok képesek természetes, hiteles hangú leveleket generálni, személyre szabott részletekkel.
- Manipulációs tanácsok. A botok ajánlásokat adtak arra, hogyan építsenek bizalmat vagy hogyan használják ki az emberi érzelmeket.
- Technikai ötletek. Néhány modell konkrét tanácsot is adott a hamis weboldalak és űrlapok létrehozására.
- Finomhangolás. A botok reagáltak a visszajelzésekre, és új, még meggyőzőbb szövegeket javasoltak.
Egy jól megírt adathalász (phishing) levél korábban profi támadókat igényelt. Ma bárki képes rá, ha hozzáfér egy fejlettebb AI-hoz.
A probléma nem maga az MI, hanem a szándék

A mesterséges intelligencia önmagában se nem jó, se nem rossz, a kockázatot az emberi szándék határozza meg.
A Reuters riportja rávilágít: az MI eszközként mindenki számára elérhető, de a felhasználási mód határozza meg, hogy segít vagy árt. A fejlesztők ugyan építenek moderációs védelmet a modellekbe, de ezek nem mindig bizonyulnak elég hatékonynak.
Az adathalászat (phishing) elleni védelem így nemcsak technológiai, hanem társadalmi és oktatási kérdéssé is válik.
Hazai kockázatok: miért érint ez minket is
Magyarországon a digitális biztonsági tudatosság még mindig alacsony szinten mozog. Sok vállalat és intézmény nincsen felkészülve a célzott, személyre szabott online támadásokra.
Különösen veszélyeztetettek:
- a kis- és középvállalkozások, ahol nincs dedikált IT-biztonsági szakember;
- az idősebb korosztály, aki nehezebben ismeri fel a digitális manipulációt;
- az oktatási és önkormányzati intézmények, ahol a belső protokollok gyakran hiányosak.
Az MI által generált, természetesnek tűnő levelek vagy üzenetek sokkal nehezebben szűrhetők ki, ezért a figyelem és az oktatás kulcsfontosságú.
Mit tehetnek a szolgáltatók és a fejlesztők
A technológiai vállalatok felelőssége egyre nagyobb. Néhány alapvető lépés segíthet csökkenteni a kockázatot:
- Erősebb moderáció. A chatbotoknak fel kell ismerniük és tiltaniuk kell a csalásra irányuló kéréseket.
- „Biztonság tervezéssel” (safety-by-design). Az etikai szűrők és tiltó mechanizmusok már a fejlesztés korai szakaszában épüljenek be.
- Felhasználói visszajelzés. A jelentési funkciók segíthetnek gyorsabban korrigálni a hibás viselkedést.
- Oktató jellegű figyelmeztetések. A szolgáltatók kommunikálják világosan, mire nem használható a technológia.
Mit tehetnek a vállalatok és a felhasználók

A védelem nem csak a fejlesztők dolga. Az intézmények és magánfelhasználók is sokat tehetnek.
- Rendszeres biztonsági tréningek. Tanítsuk meg az alkalmazottakat az adathalász (phishing) támadások felismerésére.
- Belső próbák. Időnként etikus tesztekkel mérhető, mennyire figyelmes a szervezet.
- Többlépcsős azonosítás. Minden érzékeny rendszerhez kötelező legyen a kétfaktoros védelem.
- Egyértelmű protokollok. Mindenki tudja, hova fordulhat, ha gyanús üzenetet kap.
- Gyors reagálás. Támadás esetén legyen előre kidolgozott incidenskezelési folyamat.
Lépéshátrányban a szabályozás
A jogalkotók világszerte próbálnak lépést tartani a technológia fejlődésével, de a mesterséges intelligencia tempója gyorsabb, mint a szabályozásé.
Az EU-ban és az Egyesült Államokban is készülnek irányelvek az AI etikus használatáról, de a valós veszélyek már most itt vannak.
A magyar döntéshozóknak is érdemes átgondolni, hogyan ösztönözhetik a biztonságos fejlesztést anélkül, hogy megfojtanák az innovációt.
Nem a gép a hibás, a használat az
A mesterséges intelligencia mostantól nemcsak helyettünk, mellettünk dolgozik hanem, ha rossz kezekbe kerül, ellenünk is.
A Reuters vizsgálata világosan megmutatta. Az MI képes segíteni az adathalász (phishing) támadások kidolgozását, ha nincs megfelelő védelem.
A megoldás nem a technológia tiltása, hanem a tudatosság, a szabályozás és a közös felelősség erősítése.
A biztonság nem jár automatikusan a fejlődéssel, azt nekünk kell mellé építeni.


