Az új adatok szerint a ChatGPT egyre befolyásosabb szereplő a kereskedelemben. Az online vásárlás szokásai átalakulóban vannak, de a haszon egyelőre nem oszlik el egyenletesen. A torta legnagyobb szeleteit a piaci gigászok falják fel.
A számok nyelve
Az Apptopia elemzőcég friss jelentése szerint a ChatGPT általi átirányítások száma jelentősen megugrott. A vizsgált időszak a hálaadástól vasárnapig tartó hétvége volt. A kiskereskedelmi alkalmazásokba irányuló forgalom 28 százalékkal nőtt az előző évhez képest.
A növekedés látványos, de a részletek árnyalják a képet. A technológia használata nem a kiskereskedőket segíti. Az adatok azt mutatják, hogy a folyamat inkább az Amazon és a Walmart pozícióit betonozza be.
A kicsik labdába sem rúgnak

A piacvezető Amazon részesedése a ChatGPT felől érkező forgalomból 54 százalékra nőtt. Ez az érték tavaly még 40,5 százalék volt. A Walmart még nagyobbat lépett előre. Az áruházlánc részesedése a tavalyi szerény 2,7 százalékról 14,9 százalékra ugrott.
A kisebb webshopok számára ez rossz hír. A digitális asszisztensek a jelek szerint a legismertebb márkákat preferálják. A fogyasztók is inkább a bevált óriásokhoz fordulnak tanácsért vagy termékekért.
Hogyan mértek?

Az adatokat az Apptopia amerikai panelje gyűjtötte össze. A módszertan a fogyasztók mobilhasználati szokásainak megfigyelésén alapult. Referenciának azt tekintették, ha valaki a csevegés után 30 másodpercen belül megnyitott egy bolti alkalmazást.
Ezek tehát becslések, nem a cégek saját, belső adatai. Referenciának számított, ha a chatbot ötletet adott, vagy konkrét linket kínált fel.
Még mindig csak egy vékony szelet
A százalékos növekedés ellenére az online vásárlás ezen formája még gyerekcipőben jár. A piac egészéhez képest a chatbotok hatása csekély.
A tavalyi Black Friday napján, a ChatGPT munkamenetek mindössze 0,64 százaléka vezetett vásárláshoz. Ez a szám idén is csak 0,82 százalékra kúszott fel. A felhasználók többsége tehát még mindig másra használja ezeket az eszközöket, nem shoppingolásra.
Mások mást látnak
Az Apptopia adatai mellett érdemes megvizsgálni az Adobe jelentését is. Ők sokkal drasztikusabb számokat közöltek a héten.
Az Adobe mérései szerint:
- A kiskereskedelmi oldalakra irányuló forgalom 805 százalékkal nőtt a Black Friday napján.
- A Cyber Monday során 670 százalékos volt a növekedés.
- November eleje óta összességében 760 százalékos a plusz.
Fontos különbség, hogy az Adobe a webes kattintásokat mérte, nem az alkalmazások megnyitását. Érdekesség, hogy a chatbotok felől érkező látogatók 38 százalékkal nagyobb eséllyel vásároltak valamit. Úgy tűnik, aki innen érkezik, az céltudatosabb és nyitottabb a költekezésre. A digitális asszisztensek szerepe tehát megkérdőjelezhetetlen, még ha jelenleg az óriáscégek is profitálnak belőle a legnagyobbat.




