Az USA új terve: MI-vezérelt megfigyelő teherautók a határon

Az Egyesült Államok Belbiztonsági Minisztériuma (DHS) egy új, mesterséges intelligenciával működő mobil megfigyelő rendszer fejlesztését tervezi. A projekt célja, hogy a határvédelem mozgékonyabb és önállóbb legyen: olyan terepjárók készülnek, amelyek radarokkal, kamerákkal és MI-alapú elemzőrendszerekkel figyelik a terepet, akár emberi jelenlét nélkül.

M2S2: a mobil megfigyelés új korszaka

A tervezet neve: Modular Mobile Surveillance System (M2S2). A rendszert az amerikai Vámszolgálat és Határvédelem (CBP) fejleszti, és a napokban tettek közzé előzetes technikai dokumentációt a programról.

A koncepció szerint a határőrök egy 4×4-es járművel akár a legnehezebben megközelíthető területekre is eljuthatnak, ahol a kocsit néhány perc alatt önjáró megfigyelő toronnyá alakíthatják. A teleszkópos árbócra szerelt szenzorok és kamerák több kilométeres távolságból képesek mozgást észlelni, az MI pedig azonnal elemzi a képeket. A rendszer fő eleme az úgynevezett „computer vision”, vagyis vizuális adatértelmezésre képes algoritmus, amely megkülönbözteti az embereket, állatokat és járműveket. Ezeket a technológiákat korábban katonai drónokban használták, és több millió képen képezték ki őket a célpontok felismerésére.

Politikai háttér és finanszírozás

Az M2S2 fejlesztése a Trump-adminisztráció megerősített bevándorlás ellenőrzési programjának része. A Kongresszus többéves támogatással 65 milliárd dollár feletti diszkrecionális keretet biztosított a DHS számára, és az összesen 160 milliárd dolláros „One Big Beautiful Bill” törvényterv döntő része szintén a határbiztonsági intézkedésekre irányul. Ez a minisztérium történetének legnagyobb bővítése, amely az őrizet, a megfigyelés és az adatgyűjtés fejlesztését célozza.

Az M2S2 működése: emberrel és ember nélkül

electronics.leonardo.com

A dokumentumok szerint az M2S2 két üzemmódban működik:

  • Helyszíni üzemmódban, amikor a járművet határőr kezeli.
  • Autonóm üzemmódban, amikor a rendszer emberi felügyelet nélkül működik, és távolról küldi az észlelt eseményekről az értesítéseket.

Az észlelt objektumokat digitális térképen rögzíti, akár 50–250 láb pontossággal, és az adatokat a TAK (Tactical Assault Kit) alkalmazásba továbbítja. Ez a katonai szoftver eredetileg a hadsereg számára készült, hogy segítse az egységek mozgását és megelőzze a tűzeseteket.

Minden küldetést rögzít a rendszer, a videókat és szenzoradatokat pedig legalább 15 napig megőrzik, törlésre nincs lehetőség. A felvételek CUI (Controlled Unclassified Information) besorolás alá tartoznak, vagyis nem minősülnek nemzetbiztonsági titoknak, de szigorúan korlátozott a hozzáférésük.

Gyártási tervek és technikai kihívások

vandoit.com

A DHS 2026 elején nyitja meg a hivatalos pályázatokat, de már most várja a fejlesztők visszajelzéseit. A cél, hogy a rendszer moduláris legyen, vagyis a szenzorokat, antennákat és elektronikai egységeket egy nap alatt át lehessen szerelni más járművekre.

A kommunikációt műholdas, rádiós és mobilhálózati kapcsolatok biztosítják, amelyek valós időben továbbítják a képeket és helyadatokat a CBP központjába. A járművek egy hálózatba kötött megfigyelőrendszert alkotnának, ahol minden egység önállóan gyűjti és megosztja az adatokat.

A projekt egyik legnagyobb technikai kihívása, hogy a rendszernek extrém körülmények között is működnie kell, hőségben, porban, távoli területeken, emberi karbantartás nélkül.

Automatizált és kiterjeszthető megfigyelés

Az M2S2 célja az autonóm észlelés és jelentés minden környezeti feltétel mellett. A fedélzeti MI képes lesz azonnal reagálni az eseményekre, például mozgás vagy hőforrás észlelésekor. A dokumentáció szerint a rendszer a jövőben akár elektronikus hadviselési rendszerekkel vagy drónokkal is összekapcsolható lehet.

A CBP szerint az új architektúra nyílt forráskódú elven működik majd, hogy a különböző gyártók új eszközöket integrálhassanak anélkül, hogy módosítani kellene a programkódot. Ez segít elkerülni a beszállítói függőséget, miközben fenntartja a kiberbiztonsági tanúsításokat.

A tervek szerint több gyártó is szerződést kaphat, akár tízéves időtartamra. Az első járművek olyan területeken jelenhetnek meg, ahol nincs fix megfigyelőtorony, vagy ahol gyors áthelyezésre van szükség, például viharok vagy migrációs hullámok után.

A határvédelem jövője: kevesebb ember, több gép

www.sourcesecurity.com

Az M2S2 a határmegfigyelés új generációját képviseli. Míg a 2000-es években a Mobile Surveillance Capability járművek még kézi irányítású kameratornyokat használtak, az új rendszer önállóan működik és a teljes adatáramlást a DHS digitális infrastruktúrájába integrálja. A projekt hosszú távú célja egy összekapcsolt, moduláris és autonóm megfigyelő hálózat létrehozása, amely nagyobb területet fed le, hosszabb ideig működik és kevesebb emberi erőforrást igényel.

A mobil megfigyelő egységek, ha megvalósulnak, az Egyesült Államok legkiterjedtebb, önműködő megfigyelőhálózatának alapját képezhetik.

Kérjük, ellenőrizd a mező formátumát, és próbáld újra.
Köszönjük, hogy feliratkoztál.

vagyunk.hu hírlevél

Hozzászólás

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük